Alzheimers og B-vitaminer

Demens/Alzheimer er mye i media for tiden. Noen leger, som Audun Myskja, mener at det snart kommer en demensbølge.

Kommer en Alztheimerbølge å innta samfunnet snart?
Kommer en Alztheimerbølge å innta samfunnet snart?

Jeg leste nå i helgen på nrk.no at forskere har funnet ut at B-vitaminer kan bremse utviklingen av Alzheimer. Les artikkelen her.

Hindret at hjernen skrumpet 

Studien gikk over to år og omfattet 200 pasienter med mild kognitiv svikt, altså et forstadium av Alzheimer. Det vises klart og tydelig at tilførsel av B-vitaminer reduserer hjernesvinn, og kan beskytte områder i hjernen som angripes av Alzheimers.

Resultatene viste at de som ikke fikk tilført B-vitaminer hadde sju ganger så stort hjernesvinn som de som fikk vitamintilførsel.

– Pasientene som fikk B-vitaminer, hadde nesten 90 prosent reduksjon i skrumpingen i den delen av hjernen som er forbundet av Alzheimers. Det viser at B-vitaminer kan bremse eller oppheve skrumpingen av hjernen hos personer med dårlig B-vitaminstatus, sier professoren.

Ikke alle skal ta B-vitaminer

Selv om forskerne mener å ha påvist en sammenheng mellom B-vitaminer og reduksjon av Alzheimer-risiko, betyr det ikke at alle bør ta denne typen vitamintilskudd.

– Ikke alle skal ta B-vitaminer. Det er en del bivirkninger som kan være forbundet med høyt inntak av B-vitamin. Blant annet er man bekymret for at høye doser kan stimulere vekst av allerede eksisterende kreft, derfor skal man ikke behandle friske mennesker med B-vitamin, sier Refsum.

«Hjertet mitt har ikke demens»

Lege Audun Myskja har skrevet en bok med denne tittelen.

Bok av Audun Myskja
Bok av Audun Myskja

Omtale: Mange vet lite om demens, og temaet er fremdeles til dels tabu- og skambelagt både hos demente selv og hos pårørende. Med denne boka ønsker Audun Myskja at vi alle skal få mer kunnskap om hva demens er, hvordan det gir seg uttrykk hos den som er rammet, og hva en dement trenger. Forfatteren skriver om ulike typer demens, hvordan verden ser ut for den syke, hva vi kan gjøre for å hjelpe, og hvilken behandling som er tilgjengelig. Han skriver også varmt og nært om hvordan vi kan kommunisere med en dement gjennom musikk og andre følelesmessige uttrykk. For hjertet husker det hodet glemmer! Forfatteren forteller hva vi kan gjøre for å skape glede, tro og håp hos den syke, og hva vi gjør hvis den demente er engstelig, deprimert eller urolig. Boka inneholder en rekke praktiske eksempler på varm og respektfull tilnærming til og samtale med den som er rammet av demens. Forfatteren henvender seg først og fremst til pårørende, men boka er svært nyttig og relevant også for helsepersonell.

Les mer om Audun Myskja og boken her.

Kjente folk med demens:

  • Peter Falk
  • Ralph Waldo Emerson
  • Winston Churchill
  • Sugar Ray Robinson
  • Charlton Heston
  • Ronald Reagan
  • Margaret Thatcher
  • Rita Hayworth

Jeg synes det mest positive i denne studien er at det faktisk er et vitamin som er det nyttige. Jeg passer selv på å få i meg B-vitaminer gjennom Activizeren til FitLine, men (foreløpig) av andre grunner.🙂

2 thoughts on “Alzheimers og B-vitaminer

  1. Jeg tenker kosthold generelt er viktig, jeg. Nå har jeg ikke lest meg spesielt opp på alzheimers, men snakker ift. kognitiv svikt generelt. Det er jeg svært godt kjent med.

    Det interessante her, er jo B6. B6 er nødvendig for at aminosyren tyrosin skal bli til nevrotransmitteren dopamin, og dopamin spiller en viktig rolle for de kognitive egenskapene våre. For at kroppen skal kunne danne dopamin trengs tyrosin, B6 og sink(1). Tyrosin blir dannet i leveren av en annen aminosyre, fenylalanin, og både B6 og sink er viktige også for leveren.

    Sink er spesiell, i den grad den er en kraftig antioksidant. Når dopamin forbrennes dannes frie radikaler, disse må ryddes vekk ellers blir det mye oksidativt stress i hjernen. Hvis det derimot ikke tilføres nok antioksidanter i gjennom kosten, påvirkes dopamin negativt og de kognitive evnene svikter.

    Andre ting som påvirker dopaminet er cytokiner, som immunforsvaret danner når kroppen er kronisk betent/inflammert(2). Også dette kan påvirkes av kostholdet. For eksempel øker gluten inflammasjon i kroppen, det kan leses mer om her: http://sinnsstemninger.wordpress.com/kosthold-for-mental-helse/gluten/ Det samme gjør omega6, og for noen kasein.

    Og jeg vil anbefale lever som en god kilde til B-vitaminer + andre sporstoffer. Og helst ikke leverpostei laget med hvetemel… hjemmelaget er best🙂

    1 http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fhome.uchicago.edu%2F~syin%2FKang.doc&ei=jBhcUrOzIIrN4QS73oC4Aw&usg=AFQjCNEvjXeenNVAUR7afIeuG88w1bkI7A (det er en word-fil)
    2 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091302212000416

  2. Takk for kommentaren!

    Helt enig med kostholdet, der er det mye vi kan både lære og gjøre bedre. Har fått tips om en bok av Berit Nordstrand, overlege og seksbarnsmor, som heter «Mat med mer – Hverdagsmat for glede, overskudd og helse» som jeg skal få tak i.🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s