40 % av kvinner unngår gynekologundersøkelse

Jeg vil tro det er mange som ikke går til årlige, eller 3 årige kontroller til gynekolog. Jeg leste at så mye som 40 % ikke tar celleprøve som anbefalt. De siste ti årene har 25 prosent flere yngre kvinner fått livmorhalskreft. Årlig rammes cirka 300 kvinner i Norge av livmorhalskreft, – 100 av disse kvinnene dør av sykdommen.

 

Livmorhalskreft

Kreften utgår fra livmormunnen eller livmorhalskanalen. Humant papillomavirus (HPV), som overføres ved seksuell omgang, har vist seg å være en viktig årsak til livmorhalskreft.

Livmorhals
Livmorhals

De fleste seksuelt aktive kvinner blir utsatt for smitte med HPV, men få utvikler livmorhalskreft: Omtrent én prosent. Kvinner med svekket immunsystem kan ha økt risiko for å utvikle livmorhalskreft. Røyking synes også å øke risikoen, sannsynligvis ved at det påvirker immunsystemet i livmorhalsen.

En HPV-infeksjon er vanligvis harmløs og temporær, og gir ingen symptomer. Det er mange typer av dette viruset. Av typene som anses for å være høyrisiko-virus er type 16 og 18 de vanligste. Type 31, 33 og 45 har også blitt påvist i vev fra livmorhalskreft. Type 6 og 11 kan gi kjønnsvorter (acuminate condylomer).

Symtomer

Tidlige stadium av livmorhalskreft gir sjelden symptomer. I senere faser er noen av de vanligste symptomene:

  • Blødningsforstyrrelser
  • Blødning etter samleie
  • Blodig utflod
  • Underlivssmerter/magesmerter

Les mer om Livmorhalskreft her.

 

Hjemme-test av celleprøve

Det er nå et pågående prosjekt som går ut på at kvinner selv kan ta prøven hjemme og sende den inn. Prosjektbeskrivelse: Prosjektets formål er å teste ut en ny form for screening med tanke på tidlig diagnose og behandling av forstadier til livmorhalskreft.

Hjemmetest av celleprøve
Hjemmetest av celleprøve

Man ønsker å undersøke om hjemmetest vil øke andelen som deltar i screening. 1600 kvinner i Oslo-området, fordelt på ulike aldersgrupper, er med i prosjektet.

Les mer om prosjektet her.

 

Klamydia test kan tas selv

Visste du også at du nå kan ta klamydia test selv? Du gjør det riktignok hos fastlegen din, men får prøvepinnen med deg på et toalett der du tar prøven selv. Jeg vil tro at hvis flere var klar over dette ville ikke terskelen for å ta en sjekk være så høy, og muligens tallene på denne kjønnssykdommen gå ned.

 

Har du problemer med å finne en gynekolog kan jeg virkelig anbefale Anne Lone Wollen på Volvat i Bergen. Hun er fantastisk dyktig og beroligende. Det koster litt, men er jammen verdt hver krone. Jeg fikk henvisning fra fastlegen min til en annen gynekolog med godt omdømme, men med 3 måneders ventetid, og en håndskrevet beskjed om at celleprøve måtte tas hos fastleger… Det synes ikke jeg er greit! Så da anser ikke jeg at jeg hadde andre muligheter enn å gå til en jeg vet er flink, og der alt som må taes blir tatt.

Jeg vil på det sterkeste anbefaler deg å overkomme frykten og bestille en time hvis du vet at du «burde» ta en sjekk. Jeg prøver å tenke at det er bare en kroppsdel, akkurat som tåen! Ikke alltid like lett, men verdt å prøve. Du fortjener god helse!

Kilder:

 

Legg igjen en kommentar

