Forskjell på tanker og handling

Klarer du ikke å slutte å røyke? Er du en uhelbredelig latsabb? Klarer du ikke å stå opp om morgenen? Er du usikker blant fremmede? Spiser du for mye?

Latskapen lenge leve... Eller kanskje ikke?
Latskapen lenge leve… Eller kanskje ikke?

Noen av spørsmålene som Erik Tunstad, høyskolelektor, forfatter og frilansjournalist stiller i et innlegg på forskning.no.

Vi har etterhvert alle hørt: Bare tenk positivt! Visualiser det du vil ha – og så dukker det opp! Tro kan flytte fjell! Og mange sitter hver onsdag og lørdag og ser for oss at telefonen fra Hamar kommer, – men den kommer ikke… Og skuffelsen blir større og større hver gang.

Hva er det som skiller de suksessfulle fra de som tilsynelatende må være født som ulykkesfugl?

Høyskolelektoren har mange gode poeng i kommentaren sin som jeg vil dele her, – for det er noe i det at barn gjør ikke som du sier,- de gjør som du gjør.

Talk is cheap

Psykologiprofessor Richard Wiseman tar et oppgjør med mange selvrealiseringsbøker og sier: – Vil du endre livet ditt, er det handling, og ikke tanker som teller. Talk is cheap!

Jeg mener at tankene er grunnmuren i handlingene våre og det er nok en fordel om de er positiv og konstruktive, men må si meg enig at handlingene er det som er avgjørende. Det hjelper lite å tenke at «Nå skal jeg treffe mannen i mitt liv!», for å så sitte hjemme og vente, og vente, og vente, på ingenting egentlig. Det må en handling til for at det skal skje noe. Jeg har faktisk en bok som heter «Tenk deg slank», og ikke så mye som et gram forsvant etter å ha lest den. Er helt klart at handlingen er avgjørende i et slankeprosjekt, men alt skal jo prøves, eller tenkes.

Wisemann trekker fram den viktorianske filosofen William James, hvis radikale lære lenge har hatt en solid posisjon innen profesjonen, men som knapt er kjent utenfor psykologiforskernes rekker.

James sa, berømmelig: If you want quality – act as if you already have it.»

Trekk munnvikene til siden og opp – og straks føler du deg gladere! Dra munnvikene nedover – og merk hvordan stemningen skifter. Dette er det samme som Mats Uldal sier; Når du kjenner negative tanker – putt en penn inn i munnen slik at munnvikene går opp og kroppen tror du smiler! Det er vanskelig å fortette med negativitet hvis du tror du smiler!

Knytt nevene, og kjenn hvordan viljestyrken fyller deg. Gå rakrygget og med sikre skritt – og føl deg som en vinner. Kle deg stilig – og du føler deg enda mer som en vinner…

Kroppen bestemmer over sjelen

Det finnes en merkelig sammenheng mellom kropp og sjel, som vi kanskje ikke alltid er like oppmerksomme på.

«Det er ikke sjelen som bestemmer hvordan kroppen skal føle seg – det er kroppen som bestemmer hvordan sjelen skal ha det.» En interessant påstand og jeg vet jo selv at når jeg er opplagt, trent og har sovet godt blir dagene ofte bedre enn når jeg inntar x antall sjokolade, ligger på sofaen og ser 2 filmer etter hverandre og subber i seng og ikke får sove før etter 1,5 time. Men samtidig tar jeg meg selv i å undrer på om sjelen min er trist, så gir vel det også utslag i kroppen?

Bryt én vane hver dag

Wiseman undersøker «As-if» prinsippet i over 371 sider i boken sin «Rip it up». Selve tittelen peker på en av hans hypoteser: Vil du endre livsstil – gjør noe du vanligvis ikke gjør! Bryt én vane hver dag.

Med jevne mellomrom utfordrer han leseren – og en av de første utfordringene er: Riv ut en side av boka – krøll den sammen og kast den likegyldig ut på gulvet. En uhyrlig tanke for flere enn undertegnede, vil jeg tro – men ok, vi var med på leken.

Og, ja – det føltes godt.

Vil du blir forelsket?

Erik Tunstad er likevel ikke hundre prosent sikker på om Wiseman og James har rett alltid, i alle situasjoner – men det er et poeng i denne boka. Du blir skapt og formet av måten du handler på – så hvis du vil endre noe ved deg selv (røyking, spising, drikking, latskap) – må du ta det første, fysiske skritt selv.

Opptre som om du hater røyk – skyv askebegeret fra deg. Du vil snart merke at lysten reduseres.

I kjent stil, fyller Wiseman boka si med morsomme og overraskende eksempler. Hvordan bli glad? Smil!

Vil du bli forelsket?
Vil du bli forelsket?

Hvordan bli forelsket – eller få noen til å bli forelsket i deg? Opptre som om du er forelsket. Se han eller henne inn i øynene, berør han eller henne. Labforsøk har vist at par som tidligere ikke kjenner hverandre, begynner å føle seg forelsket etter bare noen minutters rollespill.

På samme måte – gjennom å opptre «som om», kan du forbedre din mentale helse, skriver Wiseman. Går du rundt med rynker og grimaser – vil dette få deg til å bli trist.

Det er vel derfor forskere har registrert mindre depresjon (og mindre glede …) hos botox-brukere. De har mindre mimikk, og humøret svinger tilsvarende mindre.

Det samme med aggresjon – laboratorieforsøk viser at det ikke er noen hjelp i å rase fra seg. Ikke gå løs på veggene med stekepanna – det gjør deg bare sintere. Fordi du opptrer som om du er sint.

Sorg og tristhet

Vi har alltid tenkt at vi er triste fordi vi har opplevd noe trist. Wiseman snur på det – vi er triste fordi vi oppfører oss som om vi er triste.

På slutten av boka antyder forfatteren en mulig hypotese, basert på erfaringer med hypnose – samt forsøk som er gjort med pasienter som har fått brutt forbindelsen mellom venstre og høyre hjernehalvdel.

Sjefen og kikkeren

Det virker som om det sitter to personer oppe i hjernen din, skriver han. En sjef og en observatør.

Sjefen handler, observatøren ser handlingen, og justerer sinnet etter det han ser.

Du hypnotiserer en person:

– Når du våkner, sier du, skal du reise deg og åpne vinduet, sier du.

Pasienten våkner, reiser seg og åpner vinduet.

– Hvorfor gjorde du det? spør du.

– Det var dårlig luft her inne, svarer pasienten.

Observatøren ser hva kroppen gjør – og tolker det, sier Richard Wiseman:

– Han ser at du åpner vinduet, og tenker – ok, da var vel luften dårlig, da?

Interessante poeng og jeg velger å trekker ut gode råd:

  • Bryt en vane hver dag
  • Er du trist og lei – SMIL (eventuelt putt en penn inn i munnen hvis du ikke klarer det)
  • Fake it till you make it
  • Slutt med å rynke ansiktet (ser at sinnarynken min har blitt meget tydelig de siste årene…)

Hentet fra forskning.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s