Dr. Johanna Budwig’s kreftmedisin

Johanna Budwig (1908-2003) var en tysk biokjemiker og ekspert på fettsyrer og oljer i kostholdet. Hun er best kjent for omfattende forskning på egenskapene til og fordelene med bruk av linfrøolje i kombinasjon med svovelproteiner (sulfurproteiner) i kostholdet.

Dr. Johanna Budwig
Dr. Johanna Budwig

I løpet av mange år publiserte hun flere bøker om dette emnet, bla. «Cancer – A Fat Problem,» «The Death of the Tumor» og «True Health Against Arteriosclerosis, Heart Infarction & Cancer.»

Dr. Budwig var som nevnt biokjemiker, – og i tillegg farmasøyt, medisinsk skolert lege, forfatter og ekspert på fettstoffer og oljer.

Johanna Budwig-dietten

Johanna Budwig tok tre spiseskjeer av dietten hele sitt liv til hun døde 95 år gammel. Dietten er nylig vurdert på nytt av Dr. Dan C. Roehm MD FACP (onkolog og tidligere kardiolog) i 1990. Dr. Roehm hevder:

«Denne dietten er uten sammenligning det mest vellykkede anti-kreft kosthold i verden».

Linfrøolje-dietten ble forsket på av Johanna Budwig fra 1951. Dr. Budwig fant at blodet hos alvorlig syke kreftpasienter viser mangel på visse viktige og essensielle næringsstoffer, bla. stoffer kalt fosfatider og lipoproteiner. Blodet hos friske individer inneholder alltid tilstrekkelige mengder av disse essensielle stoffene. Hun fant at når disse naturlige stoffene blir tilført hos pasienter i løpet av omtrent tre måneder blir tumorer gradvis mindre, kreftene kommer tilbake og anemi forsvinner, og symptomene på kreft, svekket leverfunksjon og diabetes bedrer seg.

Videre så hun at når hun kombinerte linfrøolje – som har en sterk helbredende egenskap basert på umettede elektronrikt fett – med cottage cheese som er rik på svovelproteiner, (sulfurproteiner) ville den kjemiske reaksjonen gjøre olje vannløselige og gjøre at den absorberes lett gjennom celleveggene.

Jeg har fått vitnesbyrd fra mennesker over hele verden som hadde blitt diagnostisert med dødelig kreft (alle typer kreft), sendt hjem for å dø, og de var faktisk kurert og levde et sunt og normalt liv.

Ikke bare hadde Dr. Budwig brukt sitt opplegg for behandling av kreft, men hun behandlet også andre kroniske sykdommer. ”Dr. Budwig-protokollen” ble en suksess der tradisjonell ortodoks medisin sviktet. Hun påpekte at svulster kan reverseres ved å spise enkel mat – cottage cheese sammen med linfrøolje. Dette medfører på naturlig vis at tumorer eller svulster oppløses og forsvinner.

Linfrøolje + Cottage cheese

Dr. Budwig oppdaget en enkel måte på hvordan man kan tilføre de tiltrengte essensielle stoffene kroppen så desperat trenger i den daglige dietten. Ved ganske enkelt å spise en kombinasjon av to helt naturlige og velsmakende typer mat kan kreft ikke bare forebygges, men også kureres. De to mattypene det dreier seg om – organisk linfrøolje og cottage cheese – må spises sammen fordi egenskapene til den ene komplementer egenskapene til den andre slik at de kan aktiveres.

Etter mer enn ti års grundig klinisk bruk ble Dr. Budwigs enkle oppskrift beviselig en suksess der mange vanlige medisinske behandlingstyper har feilet. Dr. Budwigs anbefalinger har vært anvendt terapeutisk i Europa for å forebygge utbredte sykdommer som:

  • Leddgikt
  • Hjerteinfarkt
  • Uregelmessig hjerterytme
  • Psoriasis, eksem og også andre hudlidelser
  • Immune Deficiency Syndromes (multippel sklerose og flere autoimmune sykdommer)
  • Diabetes
  • Lungelidelser (respiratoriske sykdommer)
  • Magesår
  • Leverplager
  • Prostata
  • Hjerneslag
  • Hjernesvulster, problemer i hjernen (styrker hjerneaktivitet)
  • Arteriosklerose og andre kroniske tilstander

Sterk motstander av herdet fett og flerumettet fett

Dr. Budwig er sterk motstander av det hun kaller “pseudo” fett, dvs. herdet fett, delvis herdet fett, og til og med flerumettet fett. Den kjemiske framstillingsprosessen som disse har vært gjennom gjør at de blir skadelige og de avleires i kroppen. For eksempel utstøter hjertet disse fettstoffene og de ender dermed opp som uorganisk avfall i selve hjertemuskelen. Fettet:

  • Blokkerer de blodgjennomstrømningen og ødelegger hjertefunksjonen
  • Hemmer dannelsen av nye celler og flyten av blod
  • Gjør at mengden lymfeveske reduseres

Forskning har vist at fett spiller en svært viktig rolle for at alle deler av kroppen skal fungere optimalt. Lipider er av vital betydning for all naturlig vekst, for fornyelse av celler, for hjernen og for nervefunksjoner. Energireservene våre er basert på omsetningen av fettsyrer. For optimal ytelse krever cellene naturlige flerumettede fettsyrer rike på elektroner slik man finner det i ubehandlet linfrøolje.

Lipider er vannløselige og frittflytende bare når de er bundet til proteiner, og ut fra dette ser man at proteinrik cottage cheese er viktig. Når kvaliteten er god vil elektronrike fettsyrer binde seg til proteiner og lagres til kroppen trenger energi. Denne energikilden er ved behov fullt tilgjengelig.

Fravær av linolsyrer fremmer kreft

Budwig hevder at dietten både forebygger og kurerer. Hun sier fraværet av linolsyrer – som finnes i den gjennomsnittlige dietten i den vestlige verden – er ansvarlig for oksidering som i sin tur fremmer utvikling av kreft og forårsaker mange andre kroniske lidelser.

Teorien hennes er følgende: Omsetningen av oksygen i kroppen lar seg stimulere av proteinsammensetninger som inneholder sulfur (svovel), og disse gjør spesielle oljer
vannløselige. Slike oljer finner man først og fremst i cottage cheese, men også i ost, nøtter, løk og purre, grønnsaker, gressløk og hvitløk.

Det er svært viktig at man anvender bare uraffinerte og kald-pressede oljer med høyt innhold av av linolsyrer som i finnes i store mengder i linfrø og i mindre grad i solsikke, soya, poppyseed og valnøtter. Slike oljer bør tas sammen med mat som inneholder de riktige proteinene for å unngå at de har den MOTSATTE EFFEKTEN og således forårsaker skade i stedet for nytte.

Den beste kombinasjonen er som allerede nevnt cottage cheese og linfrøolje. Linfrø kan brukes da de inneholder linfrøolje og de bør være nymalte. Karbohydrater som inneholder naturlig sukker – for eksempel

  • Dadler
  • Fikener
  • Pærer
  • Epler
  • Druer – kan også tilsettes
  • Honning er også å anbefale

Budwig tror at det meste av syntetiske A-vitaminer på markedet er skadelig fordi de er kombinert med oksiderende produkter, mens mye karoten i form av pro-vitamin A fra gulrøtter er å positivt. Vitamin B fra kjernemelk, yoghurt og naturlig gjær er også bra.

Oppskrift på dietten hennes

Dosering per dag:

Det anbefales 110 gram cottage cheese og 40 gram linfrøolje (dette tilsvarer oljen i 120 gram malte linfrø). Disse blander man sammen i en hurtigmikser eller liknende. Blandingen kan søtes med honning, frisk frukt eller andre naturlige smaksemner.

1 del organisk kaldpresset linfrø olje – 2 deler organisk cottage cheese med lavt fettinnhold.

For å forhindre / vedlikeholde – En –1- gang daglig:
2-3 spiseskjeer med linfrøolje og 4-6 spiseskjeer med cottage cheese.

For å kurere – En –1- gang daglig:
4-8 spiseskjeer med linfrøolje og 8-16 spiseskjeer med cottage cheese.

Cottage cheese og linfrøolje moses i stavmikser.
Cottage cheese og linfrøolje moses med stavmikser til en tykk kremaktig yoghurt.

Blandes godt med stavmikser til en ikke ser spor igjen av oljen, til den er fullstendig mikset inn i cottage cheesen. Skal blandes friskt hver gang. Ikke lag for flere dager! Miksen skal spises så snart den er laget. Det anbefales å starte med lav rasjon for at kroppen kan tilpasse seg dietten, en gang per dag, og øke opp til maks, eventuelt flere ganger per dag etter behov og sykdommens grad.

Se en variant av oppskriften på youtube her.

Alternativ: 1 spiseskje linfrø olje og 2 spiseskjeer cottage cheese tre –3- ganger per dag.

Smakstilsetninger
For bedre smak kan det tilsettes (kuttes i småbiter):

  • Blåbær
  • Jordbær
  • Bananskiver.
  • Kokosnøtt
  • Fersk ananas

Det aller viktigste i i Budwig-dietten er kombinasjonen av linfrøolje og cottage cheese.

Nypressede vegetabilske safter er bra – gulrot, selleri, eple og rødbete.

Varm te tre ganger daglig anbefales – te av peppermynte, rosehip eller drue – og alle kan søtes med honning. En kopp svart te før midt på dagen anbefales.

Matvarer å unngå i dietten
Følgende matvarer skal unngås i denne dietten, siden de skaper interferens med dietten ved å redusere strøm feltene i cellene:

  • Sukker
  • Alt slags fett fra dyr
  • Alt slags kjøtt
  • Margarin
  • Hvitt mel
  • Smør
  • Salat dressing oljer – untatt ekstra virgin oliven olje, eddik og sitron
  • Mat som har mye tilsetningsstoffer.

Jeg tror selv at kostholdet, samt vår psykiske helse, har en stor påvirkning på vår fysiske helse. Og jeg er overbevist om at her ligger også mye av løsningen når en sykdom oppstår. Noe sier meg at denne dietten ikke er for pyser – med det er heller ikke livet. Kun kreativiteten setter grenser. Jeg synes det er verdt et forsøk. 

Kilder:

Videre lesing om Johanna Budwig:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s