HPV-vaksinen

Det fantastiske med Norge er at det ligger massevis av dokumentasjon tilgjengelig for de nysgjerrige, deriblant meg, og det gjør min «forskning» mye lettere. Jeg har som tidligere nevnt at jeg er usikker på vaksinering mest i hovedsak pga min yngste datter som har et medisinsk nedsatt immunforsvar. Dette har gjort at jeg snuser borti det meste som omhandler vaksinering. Først mye usaklig skremselspropaganda, så mye krangling mellom de to motpolene, og etterhvert litt mer saklig informasjon. Vaskinen som er mye i media nå er HPV-vaksinen, Gardasil, som i følge overskriftene har ingen alvorlige bivirkninger og skal være trygg.

Gardasil - vaksinen som gis i Norge
Gardasil – vaksinen som gis i Norge

Jeg sendte likegodt en mail til FHI og spurte hva de synes om motstanderens argumenter om at den er farlig.

Dette skrev jeg:

Hei, kom over en artikkel i dag der det står at en av forskerne på HPV vaksinen ikke anbefaler jenter å ta den. 44 jenter har dødd, og det står videre: «The reported side effects include Guillian Barré Syndrome (paralysis lasting for years, or permanently — sometimes eventually causing suffocation), lupus, seizures, blood clots, and brain inflammation».

Har dere oppdatert informasjon vedrørende denne vaksinen? Er det Gardasil som brukes i Norge? Hva er deres kommentar til bivirkningene som kommer frem her? Link til artikkelen: http://www.feelguide.com/2013/07/16/lead-developer-of-hpv-vaccines-comes-clean-warns-parents-young-girls-its-all-a-giant-deadly-scam/

Venter å høre fra dere. Mvh Lena Borge

Svar fikk jeg. Et engelsk vedlegg på 3 sider som forklarer de siste sikkerhetsvurderingene. I grove trekk sier de at den er trygg. Så langt er 170 millioner doser distribuert og konklusjonen er at data fra alle kilder  sier at de to vaksinene, Gardasil og Cervarix, er trygg.

Les rapporten her Bivirkningsrapport HPV-vaksine august 2013

Flottest av alt er at denne rapporten ligger ute på nett:

Bivirkninger av HPV‐vaksine (Gardasil) – oppdaterte bivirkningstall per 26. august 2013

Kort utdrag:
Det er så langt i vaksinasjonsprogrammet meldt inn 431 bivirkningsmeldinger. I all hovedsak (94 %) betegnes bivirkningene som lite alvorlige. Folkehelseinstituttet oppfordret det første året til at alle bivirkninger av HPV‐vaksinen ble meldt, slik det er vanlig for nye vaksiner, og HPV‐vaksinene Gardasil og Cervarix stod på Legemiddelverkets overvåkingsliste inntil høsten 2010 (2).

Totalt antall rapporter, inkludert alvorlige bivirkninger: 431

Antall rapporter med mistenkte alvorlige* bivirkninger: 25

*Reaksjoner som har medført sykehusinnleggelse eller forlenget sykehusopphold, regnes som en medisinsk viktig hendelse, har gitt vedvarende betydelig nedsatt funksjonsevne eller funksjonskapasitet, livstruende sykdom eller død.

Les også på siden Vaksiner for å se hva jeg så langt har funnet av artikler og meninger.

Jeg har fremdeles stor tro på forebygging, – og da med spesielt tanke på Hygiene og informasjon.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

