Åpenhet om sykdom

I dagens BT kan jeg lese at til tross for at mange i dag er åpne om sykdom, så er det fremdeles mange som ikke ønsker å være det. Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, sier at man ikke skal føle seg presset til å dele med alle.

I dag er det verdens kreftdag. Bare i Norge får over 80 personer en kreftdiagnose i dag, og 30 personer dør hver dag av kreft.

Kreftforeningen feirer verdens kreftdag med å se på åpenhet rundt sykdom. Åpenhet kan bidra til å fjerne myter om kreft, men det kan også skape forventninger til hvordan en bør takle sykdom og død. Håpet er å fjerne tabuer som fremdeles finnes, og oppfordre til oppmerksomhet og engasjement.

Kreftcelle
Kreftcelle

Jeg kjenner selv på dette med å være åpen om sykdom. Men jeg vil skille mellom det å være åpen til venner og bekjente, og det å være offentlig åpen omkring sykdom. Jeg har skrevet litt om egne erfaringer under Historier, og holder på å skrive om mine to sykdomserfaringer som jeg snart vil legge ut. Jeg velger å gjøre dette fordi jeg håper det er mulig at mine historier kan hjelpe andre, spesielt min egen, da det er en sannsynlighet for at det kunne vært unngått om jeg hadde gått til legen tidligere.

Jeg mener vi mennesker reagerer ofte forskjellig på sykdom, traumer og uventede hendelser, mye basert på hva vil tidligere har opplevd i livet og hvilke evne vi har til å forstå vår emosjonelle side. Det å kunne kjenne etter hva man ønsker og klare å gi beskjed om dette, tidlig i et sykdomsforløp – tror jeg kan være viktig. Ønsker du oppmerksomhet, ønsker du å være i fred, ønsker du å dele og være åpen – alt er rett. Det er kun du selv som vet hva som er rett for deg.

Åpenhet på sosiale medier

I artikkelen i BT svarer generalsekretæren dette på spørsmål om hvilke råd som gis til dem som er rammet av kreft og vil være åpne om det på sosiale medier:

- Det er krevende når du er din egen redaktør på sosiale medier. Husk på at det du legger ut mens du står midt i sykdommen blir værende på nettet for alltid. Og hvis du omtaler din kreftsyke mann eller barn, vet du om de er innforstått med dette? Dette er viktig å tenke gjennom.

Et annet viktig spørsmål som Ryel svarer på er om vi kan misforstå åpenhet.

Kan vi lett misforstå åpenhet?

- Ja. At noen har vært åpen om sykdommen betyr ikke at de vil være åpen om dette 24 timer i døgnet. Det kan gå i faser, det må man også respektere. Mange ønsker etter en stund å gå videre, selv om de har vært åpen om kreften. De vil ikke bli sett på som diagnosen alene.

Generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel
Generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel

Jeg for min del er snart klar for å klippe navlestrengen til våre historier og synes det er bra at vi har muligheten til å være åpen og dele våre historier, så lenge vi gjør det på våre egne premisser. Det er mye å lære i historier. Jo mer vi kan forstå hverandre, og våre forskjeller, jo mer kan vi være der for hverandre.

«Livet er ikke ment til å leves alene» – konkluderer hovedpersonen i filmen «Into the Wild», en sann historie og en film jeg kan anbefale alle å se.

 

Les hele intervjuet med generalsekretæren på Bt.no.

Les om Åpenhet på Kreftoreningens blogg her.

Legg igjen en kommentar

