Visste du dette om bananer?

Jeg har fra jeg var liten til i dag hørt alt fra at bananer er fulle av kalorier til at de skal være bra for god søvn. Og de fleste har nok fått med seg «skli-på-en-banan trikset» i en eller annen sammenheng. Da jeg som 18-åring nettopp hadde fått førerkortet startet jeg som sjåfør for et cateringbyrå og leverte varer til kunder. På det ene faste stedet jeg jeg leverte hver morgen var det to koselige kantinedamer som nektet å la meg kjøre videre før de hadde lagd frokost til meg, – nystekt brød med brunost, – og alltid en banan til dessert. «Sånn, nå vet vi at du får skikkelig mat i deg!» sa de alltid med det største smil.

Bananer - vår nye bestevenn? Foto: Lena Borge
Bananer – vår nye bestevenn? Foto: Lena Borge

Nylig kom jeg over en artikkel på nett som inneholder mye interessant om bananer. Og det er jo klart jeg vil skrive om.

Fakta om bananer

Bananer kommer opprinnelig fra det tropiske Sydøst-Asia, og er en av våre eldste kulturplanter. Portugisiske sjøfarerer brakte bananen til Kanariøyene, og spanjolene brakte den videre til Mellom-Amerika. Banan dyrkes i dag i det tropiske beltet langs ekvator både i Amerika, Asia og Afrika. Banan er en de viktigste artikler innen verdenshandelen med frukt og Norge har importert bananer siden 1905. Det finnes to grunnsorter av bananer, vanlig fruktbanan og kokebanan. Innen disse to hovedsortene finnes det mange forskjellige typer banan. Bananer høstes umodne og skipes i spesialskip til Europa. Deretter modnes bananen frem i egne bananmodnerier før de sendes på markedet.

B6 og kalium

Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre fruktslag, og er dermed velegnet for å gi et energitilskudd. Banan er derfor ideell å spise før og etter fysisk aktivitet, da kroppen fort tar til seg næringen. Bananer inneholder mye fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Bananer inneholder også endel vitamin B6 og kalium.

2 bananer til 90 minutters trening

Bananer inneholder tre naturlige sukkerarter – sukrose , fruktose og glukose kombinert med fiber. En banan gir en umiddelbar, varig og betydelig økning av energi. Forskning har vist at bare to bananer gir nok energi til en anstrengende 90-minutters trening.

Her er områdene som bananer skal kunne bidra til:

DEPRESJON:
Ifølge en fersk undersøkelse foretatt av MIND blant mennesker som lider av depresjon, følte mange seg mye bedre etter å ha spist en banan. Dette er fordi bananer inneholder tryptofan, en type protein som kroppen omdanner til serotonin, kjent for å få deg til og slappe av, forbedre humøret og generelt gjøre deg gladere.

PMS:
Glem piller – ta en banan. Den inneholder Vitamin B6 og den regulerer blodsukkeret, som kan påvirke ditt humør. Den er rik på jern og kan stimulere produksjonen av hemoglobin i blodet og hjelper dermed ved tilfeller av anemi.

BLODTRYKK:
Denne unike tropiske frukten er ekstremt høy på kalium og lav på salt, noe som gjør den perfekt til å senke blodtrykket så mye at den amerikanske Food and Drug Administration akkurat har tillatt bananindustrien til å bruke offisielle påstander om fruktens evne til å redusere risikoen for blodtrykk og slag.

HJERNEFØDE:
200 studenter ved Twickenham skole i England ble hjulpet gjennom sine eksamener ved å spise bananer til frokost og lunsj i et forsøk på å øke sin hjernekraft. Forskning har vist at kaliumpakket frukt kan hjelpe læring ved å gjøre elevene mer våkne.

FORSTOPPELSE:
Banan er høy på fiber. Å inkludere bananer i kostholdet kan bidra til å gjenopprette normal tarmfunksjon, og bidrar til å løse problemet uten å ty til avføringsmidler

BAKRUS:
En av de raskeste måtene å kurere en bakrus er å lage en bananmilkshake, søtet med honning. Banan roer magen, og med hjelp av honning bygges blodsukkernivået opp, mens melk lindrer og rehydrerer systemet.

HALSBRANN:
Bananer har en naturlig syrenøytraliserende effekt i kroppen, så hvis du lider av halsbrann, prøv å spise en banan for lindrende lettelse. Gomling på bananer mellom måltidene bidrar til å holde blodsukkeret oppe og til å unngå morgenkvalme.

MYGGSTIKK:
Istedenfor insektbittkrem, prøv å gni det berørte området med innsiden av et bananskall. Mange synes det fungerer utrolig godt til å redusere hevelse og irritasjon.

TEMPERATURKONTROLL:
Mange andre kulturer ser bananer som en «kjølig» frukt som kan redusere både den fysiske og emosjonelle temperaturen til vordende mødre. I Thailand spiser gravide kvinner bananer for å sikre at deres baby er født med en kjølig temperatur.

Når du sammenligner bananen med et eple, har den fire ganger mer protein, det dobbelte av karbohydrater, tre ganger så mye fosfor, fem ganger vitamin A og jern og to ganger de andre vitaminer og mineraler. Den er også rik på kalium og er en av de mest verdifulle matvarer vi har.

Bananer, bananer, bananer i lange baner…🙂

Bananer i smoothie

Bananer er veldig godt i smoothies. Kanskje en Strawberry Bananas kan friste nå på våren?

Strawberry-Banana Smoothie bxp159833h

Du trenger:

Banan
Vannmelon
Jordbær

Kjør i blenderen sammen med isbiter og volia – du har en sunn og god forsmak på sommeren!

 

Hentet fra:

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s