Vi er alle rollemodeller for fremtidens samfunn

Det deles en video på Facebook i disse dager som faktisk tar opp mange viktige poeng i dagens «sosiale» mediesamfunn. Sosiale medier gjør oss usosial.

«Jeg har 422 venner – likevel er jeg ensom. Jeg snakker med dem hver dag, men ingen av dem vet at jeg er ensom.»

Jeg mener det er på tide vi våkner litt opp av denne dvalen og tar en grundig sjekk hvor sosiale medier er nyttig, og hvor det ikke er. Sitter du i selskap med andre og sjekker Facebook ofte? Tar du selfies når du kjører bil? Sitter du med mobilen mens familien spiser middag?

Tenker du over at dine mobilvaner påvirker barna dine i stor grad?

Vi er alle rollemodeller for fremtidens samfunn. Kanskje en idé å innføre medie-frie dager i ny og ne? Lage seg noen regler for når er det greit å bruke mobilen og ikke? Jeg var ute og spiste på kinarestaurant med venner i forrige uke og så en hyggelig samling av venner i 50 årene satt ved siden av oss og halvparten av dem hadde nesen dypt ned i mobilen sin.

Det er rart hvor fort det uvanlige blir vanlig i et samfunn.

 

Legg igjen en kommentar

