Å styrke barns selvfølelse

Å styrke barnets selvfølelse mener jeg er noe av det viktigste vi som foreldre og de som jobber med barn gjør. Men jeg mener også at vi må styrke vår egen selvfølelse for å kunne virkelig lære dette til våre barn. Det blir som røykeren som sier til sønnen – Du må aldri begynne å røyke for det er så farlig! for å deretter ta et magedrag og blåse avslappende ut røyken. Våre ord og handlinger må samkjøres for å kunne ha noen som helst påvirkning og være gode lærere eller ledere om du vil. Jeg har lenge vært på utkikk etter bøker og nettsider med gode råd om barneoppdragelse, – men har innsett at jeg må selv integrere det jeg ønsker å lære mine to jenter for å kunne lære de noe som helst.

Jeg mener at selvfølelsen når barn vokser opp er avgjørende for hvilke valg de gjør videre i livet. Foto: Lena Borge
Jeg mener at selvfølelsen barnet har i oppveksten er avgjørende for hvilke valg de gjør videre i livet. Foto: Lena Borge

En viktig nøkkel er å bli bevisst sin egen væremåte og hvordan man håndterer ulike situasjoner. Når jeg tar meg selv i å reagere kraftig på en bagatell, har jeg skjønt at her ligger noe annet bak. Da må jeg kjenne etter hva er det er denne følelsen skal fortelle meg,- og trekke meg unna for å sortere ut hva jeg kjenner. Noe av det jeg synes er viktig å lære mine barn er åpenhet og ærlighet. Har jeg en dårlig dag så sier jeg det, – Beklager, men i dag har jeg en dårlig dag så det er mulig jeg svarer sint, men det er ikke din feil, – det er min. På den måten kan unødvendig dårlig stemning unngås og jeg lærer jentene samtidig at de kan si det samme. Har jeg en trygg og god balansert kjerne i meg selv, vil jeg ikke reagere på en «uriktig» måte. Derfor er det så viktig å lære å håndtere vår emosjonelle side slik at det ikke får negative, og ikke minst langvarige effekter, på det mest dyrebare vi har, – våre barn.

I en artikkel på mamma.no skriver spesialpedagogene, Herdis Palsdottir og Dora Thorhallsdottir, følgende tips for å styrke barnets selvfølelse:

  • Sett ord på dine og barnets følelser og anerkjenn dem. «Jeg blir sint når du ikke hører på meg.» «Jeg ser at du er lei deg.»
  • Bruk personlig språk. Start setningene med «jeg», ikke med «du» eller «man».
  • Bytt ut ordene «må, bør og skal» med ordet «vil».
  • Ikke start setninger med ordet «ikke». Si «Jeg vil at du skal gå ned fra bordet» i stedet for «ikke stå på bordet.»
  • Vær forsiktig med bruken av «hvorfor» når du snakker om barnets følelser eller handlinger. «Hvorfor slo du Geir» er ikke et spørsmål barnet nødvendigvis kan svare på. Spør heller hva som skjedde.
  • Bruk øyekontakt og gjerne fysisk kontakt der det er naturlig, når du snakker med barn.
  • Gi personlige tilbakemeldinger i stedet for vurderinger. «Jeg liker den tegningen fordi den har så fine farger» i stedet for «så flink du er til å tegne».
  • Gi barnet konsentrert oppmerksomhet. Alenetid med en forelder eller en voksen i barnehagen gir barnet følelsen av å være en viktig person for den voksne.

– Barn må få lov til å vise følelsene sine, og vi voksne må også være ærlige om våre følelser, mener Herdis Palsdottir og datteren Dora Thorhallsdottir. Og jeg kunne ikke vært mer enig!

Vi i MiF – Mennesket i Fokus har nå fått den fantastiske Eldbjørg Wedaa med på laget vårt og skal i løpet av høsten sette opp foreldrekurs som setter fokus på nettopp dette. Styrk din egen selvfølelse, – og som bonus styrker du barnet ditt sitt.

Les hele artikkelen: mamma.no

Legg igjen en kommentar

