Feit, syk og nesten død

Jeg så nylig en dokumentar på Netflix kalt «Fat, sick and nearly dead» som virkelig fanget interessen min. Den handler om en australsk mann på 41 som heter Joe Cross som er godt overvektig og ønsker å gjøre en endring samtidig som han dokumenterer det.

Dette resulterer i en 60 dagers «kur» som han kaller fasting, men som egentlig handler om et høyt inntak av grønnsaker og frukt, – most sammen i en jus. Han kaller det en Reboot av kroppen.

Joe Cross. Bilde fra Facebook
Joe Cross. Bilde fra Facebook

Siden jeg fikk lære endel om kroppen av Aage Stenseth og begynte å bruke FitLine, har jeg vært nysgjerrig og interessert i hvordan kroppen vår fungerer. Jeg er overbevist om at kroppen har uendelige muligheter til fikse seg selv og mestre uante vanskeligheter. Ta f.eks. syke barn som et godt eksempel. De er helt utrolig hva de små, ganske nye kroppene tåler av sykdom og medisiner. Da minstejenten min lå på barneintensiv avdeling da hun var 4 mnd, hadde hun høye doser av mange ulike sterke medisiner som hadde smelt meg og mange andre rett i bakken. Og likevel, noen måneder senere, og nå år, kan de ikke merkes hva hun vært igjennom! Kroppen hennes fungerer fantastisk!

Les Sandra sin historie her.

Tenk også på strålebehandling og cellegift. Dette er nok noe av det tøffeste en kropp kan gjennomgå, – og mange kropper klarer å reiser seg opp igjen og regenererer nye celler og fungerer igjen. «Alle cellegifter som brukes i behandling av kreft påvirker også våre normale celler. Normale celler tåler cellegiften bedre, fordi de har større evne til å reparere DNA-skader. Friske celler kommer seg derfor raskere mellom hver cellegiftdose.» Sitat fra Kreftforeningen.

Det samme gjelder også etter en større operasjon. Det tok meg ca 8 uker etter operasjonen da jeg følte at den fysiske kroppen var som «normal» igjen. Da kunne jeg løpe, hoppe og gå på fjellet igjen. Jeg kuttet raskt ut smertestillende for jeg synes ikke de hadde noen effekt. Med tilbakeblikk synes jeg at kroppen er ganske fantastisk!

Mean Green

Da jeg så dokumentaren «Fat, sick and nearly dead» og så effekten det hadde på Joe Cross og andre som også prøvde denne jusen ble jeg så nysgjerrig at jeg har tenkt å prøve de forskjellige drikkene han lager. I dokumentarer følges han opp av lege som er meget positiv til det han gjør.

Jeg har i utgangspunktet ingen tro på dietter og kurer, men å restarte systemet synes jeg høres fornuftig ut. Starte på nytt, med nye blanke ark. Få renset ut avfallstoffer og annet gørr som mest sannsynlig ligger latent i tarmene.

Mean Green som han kaller den
Mean Green som Joe Cross kaller den

Psykisk forhold til mat

Som han også får frem i dokumentaren, så er det ingen «lov» som tilsier at vi ha mat så og så mange ganger om dagen. Jeg tror at vi i dag har et mye større psykisk forhold til mat enn fysisk. Jeg husker når jeg bodde i min første leilighet spiste jeg kun når jeg var sulten. Det var nok neppe det sunneste kostholdet, men jeg spiste ikke uten at jeg var sulten. I dag spiser jeg mer fordi jeg liker mat på en helt annen måte, eller når jeg skal «kose» meg, enten med familie eller venner. Det er ikke få skåler som kommer på bordet en helg jeg har besøk. Det går vel uten å si at min BMI ikke er under 25 lenger…

Sjokolade....
Sjokolade….

Mat har fått mange unødvendige egenskaper til mange mennesker i dag, en «venn», (som også noen vil påstå at en røyk er…!), trøst, kosestund med familien, nærmest erotisk forhold til sjokolade (kvinner spesielt… kjenner meg absolutt ikke igjen her.. joda…), «må spise» så og så mange ganger om dagen ifølge mange kostholdseksperter, osv osv…

Tenker du av og til gjennom hvorfor du spiser? Er det av sult, eller en annen årsak? Som Deepak Chopra sier; What are you hungry for?

Ernæringsfysiologer

Jeg har vært i kontakt med flere ernæringsfysiologer som ikke engang har hørt om surimi. Dette gjør meg litt bekymret ift hva de lærer under utdannelsen sin og hvilken interesse de har videre etter de har begynt i jobb. For etter min oppfattelse er det den matematiske utregningen av innholdet i mat/kosttilskudd som er deres hovedkompetanse, det vil si hvor mye D-vitaminer, kalorier og f.eks. jern får du i deg ila en dag via kostholdet eller via kosttilskudd. Det virker ikke som de vet så mye om selve maten vi faktisk spiser inneholder det vi får fortalt. Sprøyting av grønnsaker versus økologisk landbruk for eksempel.

Noe å tenke på...
Noe å tenke på…

Datter min trenger å passe på magnesiumnivået sitt grunnet den ene medisinen hun tar daglig. Legen anbefaler magnesium i tyggetabletter som kjøpes på apoteket. Ifølge blodprøvene kommer hun ikke opp på ønsket nivå ved tyggetablettene. Jeg gir henne nå FitLine sin Restorate og gjett hva? Nivået er akkurat der den skal være. Jeg har vist dette til leger og ernæringsfysiolog uten at de har vist noen særlig interesse for det jeg viser.

Poenget mitt er at vi må begynne å bruke egen fornuft og begynne å høre på kroppen vår. Den gir oss alltid beskjed på en eller annen måte.

Skal du ha en varig endring i livet, må du gjøre en varig endring. Går man for en utrenselse på x antall dager er det viktige å opprettholde et sunt kosthold og tenke over hva man spiser etterpå. Det er dette som vil forutsi hvordan kroppen til syvende og sist har det.

Se oppskriftene her: Joe Cross oppskrifter

Noen som har prøvd så skriv gjerne en kommentar!

Videre lesing om Joe Cross:

Reboot med Joe Cross

Fat, sick and nearly dead

Legg igjen en kommentar

