Å være leder i dag

Det står stor respekt av Øystein Bonvik som tok et oppgjør med seg selv da han hadde valgt å bli leder, ref. vedlagte artikkel i Aftenposten torsdag 20. november 2014!

Å være leder i dag er noe helt annet enn å være sjef for bare noen få år tilbake.

Forventningene til hvordan en leder skal være, hva den skal gjøre og hvordan den skal bidra er høye hos de fleste. Også hos lederen selv.

Å være leder innebærer forventninger om å inneha de tradisjonelle ferdighetene som kontroll, effektivitet og måloppnåelse i tillegg til å være system-, produkt- og markedsorientert.

Samtidig forventes det at lederen skal ha empati, være menneskeorientert, kulturbygger og ha helhetsforståelse.

Lederen skal være den som inspirerer og motiverer medarbeiderne til å få frem det som bor i den enkelte, skape engasjement, involvere og gå i samme retning.

Lederen skal være lederstjernen som går foran og vise vei!

Den typiske tradisjonelle og resultatorienterte lederen er Donald Trump.

Et godt eksempel på den empatiske og menneskeorienterte lederen er Nelson Mandela.

MiF sin TEFT modell med det beste fra begge verdener
MiF sin TEFT modell med det beste fra begge verdener

I en stadig mer kompleks og krevende verden skal det godt gjøres at et menneske innehar alle disse kvalitetene, spesielt når vi vet at de to ulike ledertypene er knyttet opp mot to ulike deler av hjernen.

Den resultat-, målrettede og handlingsdyktige leder er styrt av den logiske, rasjonelle og detaljorienterte venstre hjernehalvdel, dvs den maskuline hjernehalvdel. Den empatiske leder er styrt av den høyre kreative, følelsesmessige og helhetsorienterte, dvs den feminine, hjernehalvdel.

Å skulle balansere og bruke begge disse lederstilene, og hjernehalvdelene, er enkelt så lenge ting går bra, føler oss trygg og alle er fornøyd.

Når vi føler oss trygg, sett og verdsatt kommuniserer og samarbeider vi naturlig og lett med våre omgivelser, enkelt og greit fordi vi kommuniserer godt med begge våre egne hjernehalvdeler. De ytre omstendighetene er i harmoni med våre indre tanker og følelser. Gode resultater kommer som en naturlig konsekvens.

Utfordringene viser seg imidlertid når det oppstår frykt og vi står foran situasjoner og endringer vi ikke har kontroll på.

Når tryggheten og tilliten forsvinner blir kommunikasjonen dårligere. Avstanden øker så vel i våre omgivelser som i vårt eget hode, og de gode resultatene blir vanskeligere å oppnå.

Den viktigste egenskapen for en leder er derfor å være den som er den trygge brobyggeren som skaper tillit, trygghet, åpenhet og tilhørighet mellom resultater, produkter, systemer og mennesker/ kulturen, i organisasjonen.

Lederen skal være den som bidrar til at alle drar i samme retning. Da må den også være trygg nok til å se seg selv i speilet, les sine omgivelser. Vite at den ikke alltid sitter med de riktige svarene og løsningene, men har evnen til å skape åpenhet, engasjement, stille de gode spørsmålene og få det beste ut av både seg selv og sine omgivelser.

Lederen må våge å utfordre sine omgivelser og selv bli utfordret.

Være trygg nok til å skape en organisasjon som tar tak og går inn der energien har stagnert og frustrasjonen råder, for der igjen å få energien til å flyte naturlig og fritt dit den skal, og skaper grobunn for en dynamisk og levedyktig organisasjon.

Og lederen vet at der motstanden er størst er også der det reneste gullet finnes!

– Randi T. Nordvik
«Sjef» hos MiF – Mennesket i Fokus
Bergen 20.11.2014

Les artikkelen om Øystein Bonvik i Aftenposten her: Aftenposten_OysteinBonvik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s