En kjærlighetserklæring å leve etter

Jeg har nettopp lest de tre bøkene «Himmelske samtaler» av Neale Donald Walsch og må si meg veldig fascinert og nysgjerrig på det han skriver. Noe av det fineste jeg synes han deler er kjærlighetserklæringene mellom han og konen. Da jeg leste erklæringene deres kjente jeg en viss gjenkjennelse i hva jeg synes et «ekteskap» skal bestå av.

Jeg synes det rett og slett er trist å både se og høre om mange menneskers relasjoner som helt tydelig er så langt unna kjærlighet som du kommer. Forhold basert på frykt, avhengighet, økonomiske årsaker, ensomhet, – og listen kan fortsette. Det er sjelden jeg ser et forhold der to mennesker oppriktig er bestevenner, like snill med hverandre som de ville vært med sin bestemor, opprettholder kjærestebiten og kjenner ekte glede ved å være nær, og kan være seg selv helt og holdent, på godt og vondt. Jeg har vært så heldig å se det, men kun hos ett par.

Jeg er absolutt ingen parterapeut, men egne erfaringer og observasjoner av andre har lært meg mye. I tillegg vet jeg innerst inne hva jeg ønsker å gi et forhold og hva jeg ønsker å motta. Og det er likevekt på dette. Jeg har igjen tilgode å oppleve det.

Min oppfatning av mennesker i dag er at vi ikke er klar over at vi kan bestemme hva vi ønsker i våre relasjoner, både i vennskap og parforhold. Jeg opplever at mange er virkelig redd for å si hva de mener og blir hengende fast i negative relasjoner i årevis. Det grunner nok mye i hvordan vi ser på oss selv og hva vi selv synes vi er verdt og fortjener. Vi har ikke lært at det å være uenig og kunne stå for våre meninger er så viktig som det er. Mange får et «snill-pike» stempel ganske tidlig i livet, og dette preger oss veldig i voksen alder, og kan gi oss raskt både skyldfølelse og skam hvis vi går imot strømmen. Frykten for å være utenfor og stå alene er det ikke mange som ønsker, og det tror jeg er årsak til at mange forblir en del av «saueflokken». Videre tror jeg at våre relasjoner påvirker oss i mye større grad enn vi tror. Spesielt når det gjelder livskvalitet og helsen vår.

For meg er Gud-ordet og andre kristelige ligninger noen ganger vanskelig å forstå i bøkene, for jeg ser ikke på meg selv som kristen eller låst fast til noen religion. For det er nettopp det jeg synes religion i dag har en tendens å gjøre; låse mennesker fast innen gitte regler og bruker frykt som middel for overbevisning. Resultatet er at vi ikke får være fri, kreative og god mot hverandre. Det kan ikke jeg gå god for. Men går man dypere inn i det Walsch faktisk skriver så ser man at det ikke er den «Gud» vi har hørt om før han snakker om.

Nær ett av to ekteskap ender i skilsmisse i Norge. Hva om vi satser mer på en trygg grunnmur og felles forståelse for hva vi ønsker i livet?

2014-11-23 12.47.20

Her er erklæringene:

Prest: Neale og Nancy er ikke kommet hit i kveld for å avlegge noe høytidelig løfte eller utveksle noen hellig troskapsed. Nancy og Neale er kommet hit for å bekjentgjøre sin kjærlighet til hverandre, for å bekjentgjøre sin kjærlighet for hverandre, for å bekjentgjøre sin sannhet, for å erklære høyt og tydelig , i nærvær av de som er her forsamlet – at de velger å leve og vokse og være partnere sammen, ut fra ønsket om at vi alle skal føle oss som en sann og intim del av valget de har tatt, slik at vi alle kan bli sterkere.

De er også kommet hit i kveld i håp om at dette båndsritualet skal hjelpe og bringe oss alle nærmere hverandre. Hvis du er her i kveld med en ektefelle eller en partner, la denne seremonien påminne dere om deres kjærlighetsbånd.

Vi vil begynne med å stille spørsmålet: Hvorfor gifte seg?

Neale og Nancy har svart på dette spørmålet for deres egen del og de har meddelt meg svaret. Nå vil jeg spørre dem en gang til, slik at de kan være sikre i sine svar, sikre på forståelsen, og faste i sin forpliktelse ovenfor den sannhet de deler. 

Presten henter to røde roser fra et bord.

Dette er Roseseremonien, der Nancy og Neale deler sin forståelse, og ihukommer denne delingen. 

Nå, Nancy og Neale, dere har fortalt meg at det er deres faste forståelse at dere ikke inngår dette ekteskapet av trygghetsgrunner… 
…at den eneste virkelig trygghet verken ligger i å eie eller å ha eller bli eid eller hatt…
…ikke i å kreve eller forvente, og ikke engang i å håpe at det du trenger i livet skal bli tilført av andre…
…men snarere i å vite at alt du trenger i livet, all kjærlighet, all visdom, all innsikt, all makt, all kunnskap, all forståelse, all næring, all medfølelse, all styrke… ligger i dere.
… og at hver av dere ikke inngår ekteskap med den andre i håp om å få disse tingene, men i håp om å gi disse gavene, slik at den andre skal kunne eie dem i større fylde.

Er dette deres faste forståelse i kveld?
De sier: «Det er det.»

Og Neale og Nanacy, dere har fortalt meg at det er deres faste forståelse at dere ikke inngår dette ekteskapet for å begrense, kontrollere, legge restriksjoner på eller hindre hverandre i å gi sanne uttrykk for og oppriktig feiring av det som er det største og beste i dere – inkludert deres kjærlighet til Gud, deres kjærlighet til livet, deres kjærlighet for mennesker, deres kjærlighet til kreativitet, deres kjærlighet til arbeidet, eller noe annet aspekt av deres væren som oppriktig representerer dere, og gir dere glede.

Er det fortsatt deres faste overbevisning?
De sier: «Det er det.»

Til slutt, Nancy og Neale, dere har sagt meg at dere ikke betrakter ekteskapet som et uttrykk for forpliktelse men som et uttrykk for muligheter…
… muligheter for vekst, selvrealisering for å løfte deres liv opp til det høyest mulige, for å helbrede hver falsk forestilling eller liten tanke dere noen gang har hatt om dere selv, og for endelig gjengforening med Gud gjennom samhørigheten mellom deres to sjeler…
… at dette er virkelig en hellig Kommunion … en reise gjennom livet med en du elsker som likeverdig partner, som deler likt både den autoritet og det ansvaret som ligger i ethvert partnerskap, bærer likeverdig de byrder som måtte finnes, soler seg likt i æren.

Er dette visjonen dere går inn i nå?
De sier: «Det er det.»

Jeg gir dere nå disse røde rosene som symbol på deres individuelle forståelse av disse Jordiske tingene, at dere begge skal vite og forstå hvordan livet vil bli deres kroppslige form og innenfor den fysiske strukturen som kalles ekteskap. Gi hverandre nå disse rosene som et symbol på denne avtalen og denne forståelsen med kjærlighet. 

Ta nå hver av dere disse hvite rosene. De er et symbol på deres større forståelse av deres åndelige vesen og åndelige sannhet. Den står for renheten i deres virkelige og høyeste selv, og for renheten i Guds kjærlighet, som skinner på dere nå og for alltid. 

Hun gir Nancy rosen med Neales ring på stengelen, og Neale rosen med Nancys ring på stengelen.

Hvilke symboler bringer dere som en påminnelse av de løftene som er gitt og mottatt i dag?

Hver tar ringen fra stengelen, gir dem til presten, som holder dem i hendene og sier:

En sirkel er et symbol på Sola, Jorda og Universet. Den er et symbol på hellighet, og på perfeksjon og fred. Den er også et symbol på det evigvarende i åndelige sannheter, kjærlighet og liv… det som ikke har noen begynnelse eller slutt. Og i dette øyeblikk velger Neale og Nancy dette som et symbol på enhet, men ikke på eiendom, på forening, men ikke på begrensing; om avgrensning men ikke begrensning. For kjærligheten kan verken eies eller begrenses. Og sjelen kan aldri bli fanget. 

Nå, Neale og Nancy, ta disse ringen dere ønsker å gå til hverandre. 

Neale, gjenta etter meg:
Jeg, Neale, ber deg Nancy, bli min partner, min elsker, min venn og min kone. Jeg kunngjør og erklærer min vilje til å gi deg mitt dypeste vennskap, ikke bare i gode stunder, men også i dårlige. Ikke bare når du tydelig husker Hvem DU er, men når du glemmer det. Ikke bare når du handler med kjærlighet, men når du ikke gjør det. Jeg kunngjør videre, fremfor alle tilstede, at jeg alltid vil søke å se Det Guddommelige Lys i deg, og alltid søke å dele, Det Guddommelige Lys i meg, og fremfor alt, i de mørke øyeblikk som måtte komme. Det er min mening å være sammen med deg for alltid, I Sjelens Hellige Partnerskap, for at vi sammen kan gjøre Guds arbeide, dele alt godt i oss, med alle vi kommer i berøring med. 

Nancy, velger du å oppfylle Neales ønsker om å bli hans hustru?
«Ja.»

Nå Nancy, gjenta etter meg.
Hun gjentar de samme løftene.

Neale, velger du å oppfylle Nancys ønske om å bli hennes ektemann?
«Ja.»

Ta ringene dere vil gi hverandre, og gjenta etter meg: Med denne ringen tar jeg deg til ekte. Jeg tar ringen du gir meg og setter den på min hånd for at alle skal se og kjenne til, min kjærlighet til deg.

Vi innser ved full bevissthet at bare et par kan administrere ekteskapets sakrament til hverandre, og at bare et par kan helliggjøre det. Verken min kirke eller noen makt gitt meg av Staten kan gi meg autoritet til å erklære det bare to hjerter kan erklære, og som bare to sjeler kan virkeliggjøre. 

Dermed har du Nancy, og du Neale, bekjentgjort de sannhetene som allerede er innskrevet i hjertene deres, og har bevitnet disse i nærvær av disse vennene og den Ene Levende Ånd – observerer vi med glede at dere har erklært dere som ektemann og hustru.

Neale og Nancy, måtte hjemmet deres bli et lykkelig sted for alle som trår inn i det, et sted der gamle og unge blir fornyet i hverandres selskap, et sted for vekst og et sted for deling, et sted for musikk og et sted for latter, et sted for bønn og et sted for kjærlighet. Måtte de som står dere nær, bli konstant beriket av skjønnheten og overfloden i deres kjærlighet til hverandre, måtte arbeidet deres bli en glede i livet som tjener verden, og måtte deres dager bli gode og tallrike på Jorden. 

Se nå for deg en verden der ekteskap har dette som grunnmur. Hadde ikke det vært fantastisk? Tror du skilsmisseraten fremdeles hadde vært så høy som den er i dag?

Her kan du lese mer om forfatteren og det han ønsker å formidle:

29212_Himmelske_Samtaler_123_1

Legg igjen en kommentar

