Happy wife, not so happy life…?

Uttrykket «Happy wife, happy life» har vi alle hørt vil jeg tro. Uendelig mange ganger. Men stemmer det? Hvis konemor er glad, er alt bra da?

Hvis vi ikke kan være den vi er, på godt og vondt, har vi det egentlig bra da?

hjertesky

Utdrag fra en artikkelen Jeg har ikke behandlet mannen min bra og det var urettferdig:

«På et eller annet vis har mange kvinner havnet inn i fellen med å tenkte at «Kona vet alltid best». Frasen «happy wife, happy life», gir et godt bilde av denne tankegangen. Men dette gir ikke mye rom for forskjellige meninger, gjør det?

Denne konstante hakkingen sender en melding til våre mannfolk som egentlig sier «jeg respekterer deg ikke. Vi tror ikke du er smart nok til å gjøre ting riktig. Vi forventer at du roter det til».»

Det er mange mennesker som tror at det er sånn et forhold skal være, kona skal kjefte og mannen skal ha et «hemmelig liv» i garasjen som kona ikke skal være en del av. Jeg tror ikke det.

Artikkelforfatteren konkluderer til slutt med noe meget viktig:

«Konklusjonen er at jeg valgte denne mannen til å være min livspartner. Han er ikke tjeneren min. Han er ikke ansatt for meg. Han er ikke barnet mitt. Jeg syntes ikke han var dum da jeg giftet meg med han, da hadde jeg jo ikke gjort det. Han trenger ikke å bli irettesatt av meg bare fordi jeg ikke liker måten han gjør ting på.

Det trengs to personer for å forme et partnerskap. Ingen har rett hele tiden, og ingen tar feil hele tiden.»

Når vi kommer til den bevisstheten hvor vi kan oppdage oss selv i å være urimelige, og i tillegg klare å ta et oppgjør med det, – da begynner det å skje mye positivt i våre relasjoner. Selvinnsikt er et viktig verktøy for et godt samarbeid i en hvilken som helst relasjon.

Alt handler om kommunikasjon, først og fremst hvordan du kommuniserer med deg selv, og deretter med dine omgivelser.

Legg igjen en kommentar

