Neuroaffektiv utviklingspsykologi – Susan Hart i Bergen

I dag har jeg fått mange aha opplevelser. Jeg har i de siste årene blitt smertefullt klar over mitt ansvar som mor og hvilken utrolig viktig rolle jeg har ovenfor mine to jenter. Fra å være mor som 20 åring til å være mor til et alvorlig sykt barn gir rom for mye utfordringer. Hvordan jeg har det gjenspeiler seg i hvordan de har det. Men det er altfor lett å glemme dette i hverdagens mange gjøremål og en fullpakket kalender. Jeg trenger verktøy og påminnelser om hvordan jeg skal utvikle meg selv best mulig, slik at de får det beste utgangspunkt jeg kan gi dem.

Susan Hart i Bergen 24.03.15
Susan Hart i Bergen 24.03.15

 

Susan Hart

Susan Hart er en dansk psykolog og forfatter som i dag var i Bergen og hadde foredrag om Neuroaffektiv utviklingspsykologi. Jeg synes det er som om hun kommer med en viktig bit i et stort og komplekst puslespill i forståelsen av mennesket. Alle våre mønstre danner seg tidlig i vår utvikling og setter standarden for hva vi anser som trygt og kjent fremover. Har man opplevd en konfliktfylt oppvekst med tilknytningproblemer vil dette påvirker hvem du blir som voksen, og i mange tilfeller blir du ikke voksen. På denne måten skaper man en arv, et mønster, som forfølger generasjoner.

Det som er fellesnevneren for barna i psykiatrien som Susan Hart har jobbet med, er hjemmemiljøet. Uavhengig av alder til barnet. Dette forteller at hjemmemiljøet har en kolossal påvirkning for barn. Vi må begynne å ta innover denne fakta og ta et ansvar for hvilket hjemmemiljø vi er med å skape.

 

Vår følelsesmessige utvikling

Vi har i dag mye kunnskap om det kognitive og motoriske, men fremdeles mangler mange kunnskap om den følelsesmessige siden av oss. Denne blir dannet i samhandling med våre relasjoner.

Følelser er limen mellom mennesker og forutsetningen for tilknytning til andre mennesker. Vår evne til å samarbeide er avgjørende for vår eksistens. Evnen til tilknytning er genetisk basert, men formes gjennom vår kultur og historie, som videre blir lagt inn i vårt nervesystem.

kognisjon og emosjon

 

Mentalisering

Mentalisering er å holde tenking og hjerte sammen. Tenke klart og føle klart. Ha en helhetlig kjerne i deg selv der både hode og hjerte spiller på lag. Du kan si nei med rett følelse, og ja med rett følelse.

Se deg selv utenfra og se andre innenfra.

Dette er målet mitt. Gi slipp på unødvendige bekymringstanker og være hel i det jeg sier og gjør. Kjenne en oppriktig trygghet i hvem jeg er og hva jeg står for. Tåle andres uenighet uten at det påvirker det som viktig for meg.

Som vi sier i Mennesket i Fokus; Tenk det, si det og gjør det.

 

Temperament 

Vi fikk i dag se flere ulike videoer som tydeliggjør at barn har ulike temperament. Videoene viste 2 åringer som får muligheten til å gå opp noen trappetrinn og hoppe ned på en madrass. En var forsiktig, en hoppet rett uti det, og den tredje trengte en støttespiller. Susan Hart legger vekt på at det ikke fins gode eller dårlige temperament. En måte å se hvilket temperament et barn har er å se hvor store risikoer de tar.

Har du tenkt over hvem du var som barn?

 

Vet du hva som skjer med et menneske som blir ignorert? De samme innvendige reaksjoner som skjer når et menneske blir fysisk skadet.

 

Barn avstemmer de voksnes følelser

Du har kanskje hørt om Still face eksperimentet der en mor viser et helt uttrykksløst ansikt overfor barnet sitt i to minutter? Det går ikke lang tid før barnet skjønner at noe er i ubalanse og blir urolig.

 

Susan Harts bok «Den følsomme hjernen» 

Hjernens utvikling er avhengig av nære relasjoner. Susan Hart kobler hjerneforskning med utviklingspsykologi, og viser hvordan det menneskelige sentralnervesystemet er i stand til å utvikle vår evne til empati, mentalisering og refleksjon. Allerede fra unnfangelsen foregår et dynamisk samspill mellom våre genetiske og medfødte forutsetninger og det miljøet vi er en del av.

Barn er fra fødselen disponert til å etablere tilknytning og inngå i samspill med sine foreldre en stimulering som modner hjernen følelsesmessig. Den følsomme hjernen er en lett tilgjengelig introduksjon til hvordan vår hjerne utvikler seg gjennom tilknytning og tilhørighetsbånd. Boken beskriver de delene av hjernen som er viktige for vår mulighet til mellommenneskelige relasjoner, for personlighetsutvikling og for våre følelser.

 

Metoder

I USA finnes over 2400 ulike metoder! Så det er klart at vi ikke trenger enda flere metoder, men vi må finne ut: Hva virker for meg? En viktig del av det å forstå hvorfor noen metoder kan fungere på noen, mens ikke på andre, handler om hvilken emosjonell utviklingsalder man befinner seg i. Det kan sammenlignes med å sette et barn som skulle begynt i første klasse rett i 7. klasse.

Susan Hart, i samarbeid med mange andre psykologer, holder på å utvikle en skala som heter: Emotional Development Scale som skal måle utviklingsalderen et barn befinner seg i. På den måten vil man lettere kunne finne passende metoder og tilnærmingsmåter.

 

Eldbjørg Wedaa

I Mennesket i Fokus er vi så heldig å ha med oss Eldbjørg Wedaa som har et godt samarbeid med Susan Hart. Under foredraget i dag viste hun 2 filmer der Eldbjørg jobber med en barnegruppe med 5 åringer som har alvorlige atferdsproblemer. Det er fantastisk å se hvordan Eldbjørg kommuniserer med disse barna, og uten å bruke særlig mye ord gjør hun barna trygg på seg selv, og får frem det som hun pleier å si:

Hvor mye meg kan jeg være sammen med deg?

Eldbjørg Wedaa i LA med en barnegruppe med store atferdsproblemer.
Susan Hart viser video av Eldbjørg Wedaa i LA med en barnegruppe med store atferdsproblemer.

 

Videreutdannelse

Mennesket i Fokus tilbyr nå som første i Bergen videreutdannelse i Neuroaffektiv utviklingspsykologi til alle som jobber med barn og familier, og til foreldre. Sammen med Eldbjørg Wedaa har vi utviklet et program som har fokus på de non-spesifikke kompetansene vi mennesker har behov for å videreutvikle oss for å bli kompetente, ansvarsbevisste og trygge arbeidstagere og medmennesker.

Dette skal ihvertfall jeg melde meg på!

Linker:

4 thoughts on “Neuroaffektiv utviklingspsykologi – Susan Hart i Bergen

Legg igjen en kommentar

