Til tenåringsforeldre!

Jeg kom over en artikkel som begynner slik; «Jeg blir ofte spurt av mødre hva hemmeligheten til å oppdra flotte tenåringer er. Min første respons er at jeg har absolutt ingen idé. Mine barn er slik de er – på tross av at de har meg som mor

Dette fanget selvsagt min oppmerksomhet da jeg har nettopp en tenåring under mitt tak, og møter av og til på utfordringer som jeg mildt sagt ikke aner hvordan jeg skal håndtere.

Under her følger 7 tips fra Christie Halvorsen som jeg har oversatt etter beste evne. Hun kommer med noen fine poeng som er verdt å tenke over når man er fortvilet over rot eller en trøtt og uopplagt ungdom.

2015-10-14 14.16.27
For en tenåring er venner ubetalelig. Foto: Lena Borge

Avliver myten om sinte og mutte tenåringer som slår med dørene

Noen gjør dette, men det er ganske stort flertall som ikke gjør dette.

Tenåringer er fantastiske. De er morsomme, smarte, ønsker å glede og er med på alt så lenge mat er involvert. De har de mest generøse hjerter og ønsker mest av alt å bli elsket og akseptert. De er rare og rotete, og har den beste sans for humor.

 

Her er listen  hennes over de suksessfulle og verdifulle rådene hun har for å oppdra greie tenåringer:

 

1. Elsk dem rått

Elsk alt ved dem, t.o.m de irriterende tingene. Elsk dem for deres handlinger og deres INTENSJONER. La dem få vite i ord og handling hvor mye du forguder dem. Daglig. Elsk deres rynkete t-skjorter og Axe-sprayete kropper. Elsk deres dårlige håndskrift og kvisete kinn. Elsk deres uutviklede hjerne og lange lemmer. Alle disse tilsynelatende ubetydelige detaljene er fantastiske og en magisk prosess i arbeid. Det er som å være vitne til mirakelet ved en diamant under utforming. Alle disse uperfekte egenskapene skal en dag skape en ansvarlig og seriøs voksen. En kjærlig ektemann og far. En kjærlig hustru og mor. Det er et privilegium å være vitne til slik vekst.

Se på din tenåring som et privilegium, ikke en byrde. De er mer perseptive enn du tror. Hvordan du føler om dem vil ikke være en hemmelighet. Så bare elsk dem.

2. Lytt og hør etter

Når de kommer hjem etter skolen har du noen gylne øyeblikk der de vil dele ting de har opplevd denne dagen. Vær glad for å se dem. Legg fra deg mobiltelefonen. Ikke sløs denne tiden med å lage middag eller sjekke telefonen din. Se dem inn i øynene og hør hva de sier. La deres seier bli din seier. Vær empatisk. Det er virkelig vanskelig å gjennomføre grunnskolen. Ikke tilby råd på dette tidspunktet hvis de ikke spør deg om det. Ikke undervis. Bare lytt. Dette gjør at de føler seg viktig og verdifull. Vi trenger alle å føle oss viktig og verdifull.

3. Si JA mer enn du sier nei

Verden kommer i all evig tid å si nei til dem. I resten av livet deres kommer de til å svømme i et hav av «du er ikke god nok» og «du klarer ikke dette». Om intet annet så ønsker jeg å være den motsatte stemmen i livet deres for så lenge jeg kan. Jeg ønsker å installere troen at de ikke er begrenset og de kan gjøre hva de vil så lenge de er villig til å jobbe for det. Jeg ønsker å være stemmen som sier JA, DU KAN i livet deres. Jeg ønsker at de skal forlate huset hver dag og føle seg uoverkommelig.

4. Si nei ofte

Du trenger å si nei til erfaringer og situasjoner som vil forårsake skade eller ulykkelighet. Ikke la dem gå på fester der de blir stilt ovenfor valget om å drikke alkohol når de er 16 år – foran deres venner. Ikke la dem være ute til kl 0300 med det motsatte kjønn. Vær forelderen. Sett opp regler for deres sikkerhet, både fysisk og moralsk. Man skulle tro at denne regelen er gitt, men mange foreldre tenker dessverre ikke over dette.

5. Mat dem. Ofte.

Og ikke bare dem, men vennene deres også. Disse kroppene vokser og utvikler seg i en utrolig hastighet og de trenger mat for å klare det.  Ved å ha mat de liker i hus gir det deg muligheten til å møte og bli kjent med vennene deres og samtidig holde et øye med din tenåring.

6. Ikke bry deg om de små tingene

Når du bor med en tenåring kan det være lett å se ryggsekken som ligger slengt i gangen eller midt i stuen som latskap. Eller se soverommet fullt av skitne klær som uansvarlig. Istedenfor, og før du åpner munnen din for å kjefte, sett deg i deres sted. Finn ut hvordan dagen deres har vært først. Kanskje de føler seg nedslått og trenger noen minutter å slappe av å fortelle deg om det. Ignorer rotet og slå armene dine rundt ungdommen og gi han en klem. Fortell han om denne verden. Finn ut hva han gjorde, hva han ønsker, og hva han drømmer om. DA, og kun da, spør om han kan plukke opp sekken fra midten av stuegulvet.

Med det sagt, tror du jeg ignorerer tilstanden på sønnen min sitt rom? Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg velger mine kamper og finner det rette tidspunktet for å irettesette dem. Hver syvende til tiende dag forteller jeg dem at soverommet må ryddes. Noe de gjør med glede fordi det ikke er en masete mor som forteller dem det daglig. De vet at når jeg spør – må det gjøres.

7. Len deg tilbake og se magien skje

Hvis du lar dem, vil disse herlige skapningene åpne sine hjerter og elske deg mer rått enn du er klar over. De er flotte, sterke sjeler som vil bringe med seg en masse lykke. De er morsomme og smarte. De er tankefulle og sensitive. De ønsker at vi skal forgude dem. De trenger at vi forguder dem. De elsker dypt og er ofte i kontakt med følelsene til andre.

 

De er den beste gaven foreldre kan få. Ta vare på dem.

Tips av Christie Halvorsen

Kilde: http://www.upworthy.com/7-secrets-to-raising-awesome-functional-teenagers

 

 

 

 

2 thoughts on “Til tenåringsforeldre!

Legg igjen en kommentar

