Historier

Når du får en alvorlig sykdom

Det er mange tanker som farer rundt i hodet etter en beskjed om at du har fått en alvorlig sykdom. Min beste måte å sortere dette på er ved å skrive. Håpe at noe fornuftig kommer ut av det og at andre kan lære av min situasjon. Jeg har både vært mamma til et alvorlig sykt barn og selv fått en alvorlig diagnose. Dette er bakgrunnen til at jeg har laget denne siden. Det var så mye jeg ikke visste og jeg ønsket å lage et slags oppslagsverk der jeg kunne lett finne frem ting jeg lurte på, og være en nysgjerrig borger som følger med på hva som skjer innen helse Norge.

I ventetiden før min operasjon begynte jeg å skrive, og jeg fortsatte etter jeg kom hjem. Under her er mine erfaringer, tanker og refleksjoner som dukket opp. Kanskje det kan være nyttig for andre som er i lik situasjon. Man blir kanskje veldig filosofisk av slike opplevelser, men uten tvil – mer reflektert. Det som er din smerte i dag – blir din styrke i morgen.

Så liten, men så dyrbar. Foto: Lena Borge
Så liten og så ufattelig dyrbar. Foto: Lena Borge

 Til deg som er syk

Om man ikke hadde følelsesmessige berg og dalbaner før – så er sannsynligheten stor for at det kommer nå. Fra høyt til lavt på 2 sekunder.

Vær varsom hvem du forteller hva til, for folk vet rett og slett ikke hva de skal si eller hvordan de skal oppføre seg. Du blir lett «allemannseie» og alle har plutselig en mening om hvordan du har det og tror de kan fortelle det til hvem som helst. Dette var ikke jeg forberedt på. Jeg visste ikke at jeg måtte si til hver enkelt at de ikke måtte si det videre. Det trodde jeg gikk uten å si. Å plutselig få sms og meldinger på Facebook om hvor lei seg andre er og hvor trist det er – er ubeskrivelig vondt. Om du ikke var nedfor før – så blir du garantert det når du leser slike meldinger. Jeg likte heller ikke tanken på at andre diskuterte meg og min sykdom. Jeg fikk ofte sånne meldinger på de dagene jeg hadde det bra. Dette gjorde at jeg tok en Facebook pause på 2 uker, – og det var en god avgjørelse.

Velg en eller noen få du kan stole på og fortell dem om legesamtaler, undersøkelser osv, men ikke fortell det til mange. Forteller du viktige datoer til mange vil du vil kunne få et hav av meldinger som kanskje vil gjøre deg mye tristere og mer nervøs enn du allerede er.  Og like mange meldinger etter en kanskje allerede kjip undersøkelse.

Hvis noen spør om de kan gjøre noe for deg, fortell dem tidlig hva du kjenner du trenger, eller be dem sende deg vitser. Jeg ba en venninne sende meg en vits på et gitt klokkeslett, rett før en undersøkelse, og det satt en slags standard før jeg skulle inn, og ble faktisk en bra undersøkelse – uten tårer eller frykt.

Ventetid. Foto: Lena Borge
Ventetid. Foto: Lena Borge

Hvis du har kreft – finn en kreft-buddy, en du kan snakke med alt om, t.o.m. død og skumle detaljer. Jeg tok frem to A4 ark der jeg skrev: Hva hvis jeg dør og Hva hvis jeg lever, for å få ut de tankene rundt det. Jeg hadde også en veldig nyttig samtale med en veileder der hun guidet meg igjennom frykten min, blant annet frykten for å dø. Det var veldig befriende.

Meld deg inn i forening for din sykdom, her vil du kunne treffe mennesker som har gått igjennom det samme som deg og vil kunne forstå hvordan du har det.

Bruk tid på å pleie deg selv, gå til fotsoneterapi, hodebunnsmassasje, massasje osv. Det som du liker best. Alle gode følelser teller i ditt favør.

Finn en god TV serie du kan følge med på f.eks. på Netflix eller en annen kanal for å koble av hodet litt. Jeg gikk for Breaking Bad på Netflix, en spennende og til tider helt sinnsyk serie. Akkurat det jeg trengte.

Min "bestis" på sykehuset. Foto: Lena Borge
Min «bestis» på sykehuset. Foto: Lena Borge

Gjør det som gjør DEG glad.

Mediter. Finn guidet meditasjon på Youtube eller meld deg på kurs. Ikke undervurder kroppens evne til helbredelse og smertelindring når den får fokusert og slappet skikkelig av. Pusteøvelser er også gull verdt etter en operasjon.

Aksepter følelsene dine. Du har lov å være lei deg, sint og skuffet. Gi deg lov til å føle det du føler, men ha i bakhodet at dette er bevisst lov. Ellers går du inn i en vond sirkel med masse dårlig samvittighet, og tro meg – det hjelper ikke.

En ting som jeg alltid har gjort sidene jeg var liten er å plukke opp ting med bena og tærne, og det kom jammen meg til nytte etter operasjonen, både på sykehuset og hjemme. Fjernkontrollen til TV på sykehuset falt på gulvet og jeg ville ikke plage sykepleierne med å komme inn for å plukke den opp, så jeg klarte å få tak i den med foten, sjonglerte litt, og kastet den elegant opp i sengen. Gjett om det føltes bra!

Til pårørende og venner

Spør hva de trenger og om de trenger hjelp til praktiske ting. MANGE ganger. Det er vanskelig for mange å spørre om hjelp, og ofte like vanskelig å ta imot. Foreslå å lage middag, eller ta barna en liten stund, – eller bare si at du ønsker å hjelpe og tilby det du du har anledning til.

Slutt med meldinger om hvor trist det er. Du aner faktisk ikke hvordan det er. For hver trist melding blir den syke enda tristere, – du heller bare mer bensin på et allerede høyt flammende bål.

Fortell heller ikke om hvor fælt andre har det. Eller at den og den døde jo av det og det, og nå skal du gjennom et sant helvete.

Vil du vise at du bryr deg send en enkel melding som forteller at du er der og sleng på en vits. Ikke bli fornærmet om du ikke får svar. All oppmerksomhet settes pris på, om ikke akkurat i øyeblikket, så i ettertid.

Ikke snakk om sykdommen til andre hvis du ikke har fått tillatelse til det. La den syke få bestemme hvem som skal vite det og hva som skal fortelles, og i sitt eget tempo. Det er helt greit å si at personen er syk, men detaljer og datoer er unødvendig og må få være opp til den syke å fortelle.

Jeg var så heldig at jeg fikk to helt uventede overraskelser på sykehuset. En venninne hadde vært innom med gaver og kort da jeg ble operert, så da jeg kom opp igjen på posten lå der en koselig overraskelse til meg. En annen venninne kom med verdens gøyeste «surprise-pose» med blader, bøker, sudoku, te, kjeks, sjokolade, lavendel pinner (fantastisk god og ren lukt) og et nydelig smykke. Dette gjorde meg veldig glad, og jeg følte meg utrolig heldig. I tillegg har jeg hatt mye hjelp av nærmeste familie med døtrene mine – så igjen – jeg er veldig heldig som har venner og familie som stiller opp.

Noe av det beste man kan ha - er venner som gjør deg glad. Foto: Lena Borge
Sykehustid. Foto: Lena Borge

Til alle

Se på alle opplevelser som lærdom. Både gode og vonde. Det er de vonde du vil lære mest av.

Aldri synes synd på deg selv. Istedenfor å spørre hvorfor meg eller oss, snu det til hvorfor ikke meg eller oss. Ta det som en utfordring. Det eneste som er sikkert i livet er at vi skal dø. Når, hvor og hvordan vet vi ikke. Vi er her på lånt tid alle sammen. Å frykte døden er som å gå baklengs. Helt unødvendig.

Vær snill med hverandre. Slutt med unødvendige krangler som du vet i etterkant er helt ubetydelig. Sjåføren som sniker seg inn foran deg har muligens nettopp fått en dårlig beskjed og tenker uklart.  Alt handler ikke om deg.

Sett pris på de små tingene i hverdagen. De betyr så mye mer enn vi kan klare å få tak på.

Vær ærlig med alle, og viktigst av alt – vær ærlig med deg selv.

Ikke vær redd for å være uenig med andre. Uenighet er en ypperlig mulighet til lærdom og vekst.

Ikke godta mennesker som behandler deg dårlig. Gi slipp og du vil alltid vinne på sånne «slipp», men gjør det i DITT tempo.

Frykt er din verste fiende. Den kan stoppe all form for kjærlighet og glede.

Lær å akseptere at mennesker er forskjellig og at de fleste av oss gjør ting med den beste intensjon, selv om utfallet ikke virker slik.

Slutt med slanking og korte dietter – start med sunn livsstil. Velg sunne matvaner i hverdagen, kos deg gjerne ekstra i helgen og mosjoner minst tre ganger per uke. Tar du deg skikkelig ut en ekstra dag, kompenser med trening for å holde regnskapet i balanse. Så enkelt, men likevel så vanskelig. Kjøp økologisk frukt og grønt både for å ha en sjanse for å innta vitaminer og mineraler, og for å sende signal til produsentene om at vi ønsker sunn mat! Små handlinger gjort av mange kan ha enorm påvirkning.

Velg økologisk frukt og grønt. Foto: Lena Borge
Velg økologisk frukt og grønt. Foto: Lena Borge

Ikke hakk ned på andre for å få din mening til å se bedre ut. Noe av det som får magen min til å vri seg er når folk, og ikke minst bloggere, bevisst bruker dette som virkemiddel for å poengtere sin mening og sitt synspunkt. Vær saklig og argumenter for ditt synspunkt uten at det må gå på bekostning av andre.

Hvis du er av dem som ser nytte av affirmasjoner, vil jeg anbefale følgende affirmasjoner under her daglig – tar maks 2 min og vil lære deg å ta bedre vare på deg selv, gi slipp på fortiden, samt være åpen for fremtiden. Synes du det høres helt rart ut å si til deg selv, kan det kanskje være verdt å tenke over hvorfor du synes det.

Som psykolog og foredragsholder Trond Haukedal sier «Du skal være med deg selv 24 tiner i døgnet, hele ditt liv, så hvorfor ikke like deg selv?» Og en annen viktig ting han sier; «Se for deg bestevennen din, eller en du er veldig glad i. Ville du behandlet han/henne på samme måte som du behandler deg selv?» Viktig spørsmål! Som en annen kjent psykolog sier; Barn gjør ikke som du sier – de gjør som du gjør. Det beste vi kan gjøre for barna våre er å behandle oss selv bra.

Gjør dem enten mentalt eller enda bedre; si dem til deg selv i speilet om morgenen. Start f.eks. med å si «Go’ morgen heldiggrisen!» Lag setningene slik at de blir mest rett for deg.

Pust dypt ned i magen for hver setning.

  • Jeg elsker og aksepterer meg selv akkurat slik som jeg er.
  • Jeg er trygg i min egen kropp og elsker å være kvinne/mann.
  • Jeg gir slipp på fortiden og tilgir meg selv, mine foreldre og tidligere partner(e).
  • Hjertet mitt er åpent og klar for helbredelse og kjærlighet.
Hver dag er en ny mulighet. Foto: Lena Borge
Hver dag er en ny mulighet. Foto: Lena Borge

«Kampen mot sykdom er ofte en stille kamp. En kamp som er tøff å kjempe, men som nesten ingen ser eller hører. For syke mennesker kjemper ofte i det skjulte. Og de får sjelden applaus.

Derfor vil jeg si til alle andre som forholder seg til sykdom: Jeg ser deg. Av hele mitt hjerte. Og jeg er beundrer deg. Din evne til å mestre motgang kan ingen ta fra deg. Vit at du ikke er alene. Og vit at du er en hverdagshelt.

Jeg deler dette med deg, fordi jeg tror at å dele gir styrke. Jeg tror at å dele gir håp. Og jeg tror at å dele gir kjærlighet.»

– Anbjørg Sætre Håtun, døde av kreft i januar 2014, 41 år

Vil du dele din historie?

Jeg vil gjerne høre din historie. Kommenter under her om du kjenner deg igjen i noe av det jeg har skrevet, eller send meg en epost med din historie. Du kan gjerne være anonym om du ønsker. Jeg vil få frem ulike opplevelser, både når det gjelder sykdommer og møte med helsevesenet. Vil høre hva som har vært bra og mindre bra. Og kunne noe vært gjort bedre?

Jeg mener det er historie vi lærer fra, som også gir oss en mulighet å bli bedre.

Send meg din historie på mail til:  lena@mennesketifokus.no

One thought on “Historier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s