Lederutvikling via selvledelse

Varig og genuin lederutvikling skapes gjennom selvledelse.

MiF tilbyr kurs for personell i barnehager, SFO og skoler.

Noe av det viktigste for et barns positive utvikling av selvtillit og selvfølelse i en stadig mer kompleks og utfordrende verden, handler om å finne tryggheten i seg selv og verdsette den man er.

Foto: Lena Borge
Foto: Lena Borge

Å skape en bæredyktig barnegruppe

Et barn utvikler og bearbeider sin måte å uttrykke sine kvaliteter på, ved å få bygget selvtillit og tro at ”mitt bidrag er noe verd”. På den måten utvikles også kompetansen til at andre også synes man har en verdi.

Når det lykkes å skape en bæredyktig barnegruppe, om det er i barnehagen, på SFO eller i skolen, skapes det en rask vei for kontakt og god forbindelse blant barn og mellom barn og voksne. Dette leder igjen til utviklende fellesskap og tillitsfulle relasjoner.

Sosial kompetent

Jo mer barn berikes med gode, trygge, lekende og positivt nysgjerrige kontakter, dess mer gir det den enkelte en opplevelse av å være sosial kompetent, som igjen gjør lysten og evnen til å lære mange ganger større.

For å kunne skape denne tryggheten i en gruppe er det derfor viktig at de voksne og ansvarlige også har integrert denne forståelsen og tryggheten i seg selv i møte med barna og de voksne imellom.

En basiskunnskap som mange som jobber med barn og ungdom både har ønske om og behov for å videreutvikle.

Deltakerne vil gjennom å bruke og å videreutvikle seg selv lære å jobbe med barn og unges personlighetsutvikling.

Når barn føler seg ”møtt” og ”rommet” på et relevant nivå, vil de utvikle sosiale og følelsesmessige kompetanser.

Undervisningsformen veksler mellom teori, aktiviteter med fokus på kontakt og samspill i grupper, felles refleksjon og diskusjon.

Evne til egen refleksjon er vesentlig

Deltagelse på dette kurset forutsetter vilje og åpenhet for å reflektere over egen adferd i møte med barn og voksne i arbeidshverdagen. Det er også viktig at man som deltager tør og vil kaste seg ut i lek og aktiviteter med fokus på kontakt og samspill i grupper.

Dette gjøres i en trygg, uhøytidelig og god atmosfære der det er lov å prøve og ”feile”.

Eldbjørg Wedaa

Eldbjørg Wedaa. Foto: Lena Borge
Eldbjørg Wedaa. Foto: Lena Borge

Eldbjørg Wedaa (f. 1950) er en anerkjent og erfaren musikk- og dramapedagog fra Bergen. Hun er sertifisert Bodynamic analytiker, SE-practiotioner og musikkpedagog fra Musikkonservatoriet. Hun var en av pionerene i arbeidet med babysang og musikk for de helt små, og etablerte sin skole Pinocchio Musikk og Drama i 1982. Siden den gang har hun lært tusenvis av barn og foreldre å verdsette den man selv er. Hun har også i mange år veiledet og holdt lederutviklingskurs for kvinnelige ledere.

 

Randi T. Nordvik

Randi T. Nordvik. Foto: Lena Borge
Randi T. Nordvik. Foto: Lena Borge

Randi T Nordvik (f. 1966) er gründer av MiF Mennesket i Fokus. Hennes bakgrunn er i utgangspunktet innen markedsføring, salg og ledelse. Allerede for 16 år siden begynte hun på veiledning og tok lederutviklingskurs for kvinner hos Elbjørg.

Randi har videreutdannelse innen Relasjonsledelse, konflikthåndtering og veiledning. De siste 13 årene har hun jobbet med kursvirksomhet, foredrag og veiledning. Hun har også vært med å utvikle Lederutviklingsprogrammet, TEFT-leder, og et stressforebyggende ledelsesverktøy, PriMAP.

 

Les mer om Mennesket i Fokus på www.mennesketifokus.no og ta gjerne kontakt på post@mennesketifokus.no om du ønsker mer informasjon. 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s